Thursday, September 1, 2011

Dari kaca lensa : Fungi

All fungi are saprophytic. 

tadi masa tengah menggegehkan diri dekat luar rumah sambil membawa abang nik, terjumpa kawan baik, nama dia fungi atau kulat. baru saya tahu depa ni bukanlah parasit cuma depa keluarkan digestive enzyme untuk digest organisma yang mati sebelum absorb nutrient dekat kayu yang depa tumpang hidup tu.




sodihnya, saya takdak micro lens, jadi gambar pun tak best . dok tunggu orang sedekah lens tu. isk.


depa ni hidup bergantung dekat kayu kayan yang dah nak reput. hebat kan ciptaan Allah? 
dan depa ni selalu tumbuh selepas hujan. ibarat cendawan tumbuh selepas hujan :D


saya tau pasai saprophytes pun sebab belajaq biology. nasib baik selak buku ada terbaca pasai ni.

4 comments:

nqddnnrzm. said...

awat bokeh lawo sangaaaaaaat wani pro oi D:

hazwani yusof said...

@nqddnnrzm.
buhunggggg. guna lens besa jaaa

Shahirah Zainol said...

haha otai oo guna lens besa ja

hazwani yusof said...

@Shahirah Zainol
lens besa otai, lens yang hebat terus down lah haha :D